Kurzy mediace od profesionální mediátorky

V čem vám mediace pomůže a v jakých případech je bezmocná

Víte, s čím konkrétním vám může mediace pomoci? V čem mediace vyniká? A v jakých konfliktních situacích mediace pomoci nedokáže?

V jakých oblastech může mediace pomoci?

Vlastně v čemkoliv, kde je mezi lidmi nějaký rozpor a kde se potřebují dohodnout. Je jedno, jestli jde o spory obchodní, sousedské, rodinné nebo jiné.

Ve všech případech může mediace pomoci objasnit:

  • co se z pohledu všech zúčastněných stalo,
  • co to pro ně znamenalo,
  • a společně se podívat na to, jak by si představovali řešení.

Kdy mediace pomáhá?

Tehdy, když se lidé opravdu chtějí dohodnout. Není důležité, že každý chce něco jiného, nebo naopak to samé.

Ideální samozřejmě je, když klienti mediaci vyhledají co nejdřív, jakmile se objeví první známky nesouladu ve věcech, které jsou pro ně důležité. Malý ohýnek uhasíte rychle a jednoduše. Pokud ho ale necháte rozhořet, budou se s ním mořit profesionální hasiči několik hodin a na místě stejně zůstane jen spáleniště.

TIP: Zúčastněte se mého kurzu Výcvik mediace a naučte se řešit konflikty efektivnější cestou.

Kde je mediace bezmocná?

Tam, kde se lidé dohodnout nechtějí. Ať už z jakéhokoliv důvodu. Neochota mluvit o problému, potřeba prosadit mocensky svou nebo třeba velké emoce, které brání schopnosti racionálně myslet.

Mediace je bezmocná i v situacích, kdy jeden klient (nebo oba) sice říká, že se dohodnout chce. Jeho představa dohody je ale taková, že dohoda bude znít přesně, jak chce on a neuhne ani o píď.

V čem je tedy mediace tak výjimečná?

Myslím, že obecně nejsme zvyklí řešit problémy už na jejich začátku. Často to vidím v mediační kanceláři na rozvádějících se dvojicích. Mluví o tom, že problémy se u nich vyskytují už řadu let. Téměř nikdy je ale společně neřešili. Buď ustoupil v konkrétním případě jeden nebo druhý, nebo se tvářili, že se vlastně nic neděje.

Křičeli, vyčítali, nemluvili, ale neřešili. A jednoho dne pohár přetekl, struna praskla – a následuje rozvod.

Lidé taky velmi často neumí mluvit o tom, co chtějí a potřebují. Bravurně zvládají do detailů líčit, co se jim stalo, co jim nevyhovuje a jak je to celé špatně. Ale odpověď na to, jak by to tedy mělo být, aby byli spokojení, hledají dlouze a těžko. A právě na to se zaměřuje mediace.

Nikdo na světě (mediaci nevyjímaje) nedokáže vrátit minulost. Mediace ale s klienty pracuje tak, aby je nasměrovala k fungující budoucnosti. Jen je potřeba, aby si uvědomili, že jejich budoucnost za ně nevyřeší nikdo, kromě nich samotných.

Příklad z praxe: Soud o náhradu škody

Typickým a vlastně smutným příkladem je mediační kauza, kdy se klient už rok a půl soudil o náhradu škody. Soudně se domáhal částky v určité výši. Na mediaci mi jeho advokát vysvětloval, že jeho klient přišel jednáním druhé strany o zisk, bylo poškozeno jeho dobré jméno…

A proto podali žalobu na zaplacení konkrétní částky. Poté jsem se zeptala jeho klienta, co by teď bylo nejlepším řešením pro něj samotného, co by ho naplnilo klidem. Klient vytřeštil oči a řekl památnou větu: „Nevím, o tomhle jsem nikdy nepřemýšlel.“.

Proč jít na kurz mediace?

Mediace není nějaké zvláštní vědění vyhrazené jen hrstce vyvolených. Je to soubor komunikačních technik, které jsou ve své podstatě velmi jednoduché. Rozlišovala bych tedy mezi pojmy „mediátor“ a „mediace“.

Mediace, tedy komunikační techniky používané pro (vy)řešení konfliktu, by se podle mého názoru měla vyučovat povinně už od školky. Jde jen o jednoduché základní poučky typu „když si budeme skákat do řeči, neuslyšíme se“ nebo „druhý člověk může situaci opravdu vnímat jinak“, případně „když nevím, co se děje, zeptám se“.

Nejde tedy pouze o to, že by člověk kurzem získal zvláštní dovednosti opravňující ho k výkonu specifického povolání. Pokud se ale komunikaci a řešení konfliktů chce věnovat, kurz je samozřejmě dobrým začátkem.

Zúčastněte se kurzu mediace i vy

I z popsaného důvodu je výcvik mediace pojatý jako 3×3 dny. Každý si tak může vybrat rozsah, který mu vyhovuje a je pro jeho potřeby dostačující.

Tomu, kdo se chce seznámit se základními komunikačními technikami a získat jiný pohled na konflikt, než na jaký byl dosud zvyklý, může stačit 1. stupeň v rozsahu 3 dnů.

Kdo chce umět konflikty (například mezi podřízenými) usměrňovat, může absolvovat dva stupně.

A ten, kdo si chce být jistý, že konflikt komunikačně zvládne (např. zaměstnanci v HR) nebo ten, kdo chce jít na zkoušky zapsaného mediátora, ocení možnost intenzivního tréninku, který je součástí všech tří dnů 3. stupně.

Zjistěte o mém kurzu Výcvik mediace více

© JUDr. Radka Medková | ochrana osobních údajů

Vytvořil MD webdesign - tvoříme obchodně úspěšné weby

Top
Knížka: Z praxe mediátorky

PDF knížka ZDARMA
Z praxe mediátorky: Spokojené vztahy snadno a bez námahy

Odesláním tohoto formuláře žádáte jako možný budoucí uchazeč o absolvování některého z kurzů mediace, o zaslání dalších informací o mediaci a o nabízených kurzech. E-mailovou adresu, kterou jste nám takto sdělili budeme zpracovávat v souladu s předpisy na ochranu osobních údajů.

Na základě Vašeho zájmu o účast na některém z námi pořádaných kurzů mediace, který jste projevili vyplněním formuláře a stažením elektronické publikace, Vám můžeme zasílat v mezích legitimního očekávání také další informace o našich akcích, a to na základě našeho oprávněného zájmu.

V tomto případě však máte právo kdykoliv proti takovému zasílání dalších informací vznést námitku (v zápatí každého e-mailového sdělení je možnost „odhlásit odběr“) a toto zasílání dalších informací bude ukončeno.