NYNÍ v prodeji nová kniha Praktická mediace » zjistěte více
Kurzy mediace od profesionální mediátorky
Autorkou článku je Mgr. Jitka Morávková
Udělejte si jasno v tom, co se skrývá pod pojmem mediace a facilitace a co mají obě tyto techniky společného.
Mediace je zaměřena na:
Stručně řečeno, jde o soubor dovedností, které ovlivňují přístup ke konfliktům samotným, a kdy jsou do jednání mezi stranami konfliktu zapojeny třetí strany – neutrální odborníci.
Facilitace je užitečným komunikačním nástrojem v případech, kdy je nutné usnadňovat komunikaci při setkávání (pravidelně i nárazově) více lidí na jednom místě. Tyto skupiny mají předem jasný a konkrétně pojmenovaný cíl. Dále také pomáhá v případech, kdy je nutné, aby diskuse měla spád. To znamená, aby byla efektivní, zůstávala u konkrétních témat a „nevětvila se“ neužitečným směrem. Může se jednat o pravidelné pracovní porady, schůze vedení firem, schůze zastupitelstev nebo jednání správních orgánů – např. orgánu sociálně-právní ochrany dítěte se zapojením dalších odborníků. I zde realizují facilitaci třetí neutrální strany.
ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEK: Kdo se může stát zapsaným mediátorem v roce 2022
Slovo facilitace pochází ze slova facilis (latin.) a v překladu znamená „snadné“ nebo „jednoduše udělané“. Smysl facilitace je tedy ve zjednodušení – zpřehlednění komunikace, a to má zejména v rámci komunikace s větší skupinou lidí praktický význam. Tím praktickým významem je myšlena:
Pokud je vícestranné jednání facilitované, znamená to, že má takové jednání strukturu – komunikační linku, která je udržována a vedena k předem vytyčenému a pojmenovanému cíli.
V praxi to může například znamenat, že porada se koná s cílem „snížit fluktuaci zaměstnanců“ a veškerý hovor tedy bude směřován např. k tomu, aby se:
Každý z účastníků dostane dostatečný prostor k vyjádření. Komunikace mezi jednotlivými účastníky jednání je tak vyvážená a všichni mají možnost podílet se na výsledku jednání, kdy za tento výsledek pak společně nesou odpovědnost.
ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEK: Jak může mediace skončit aneb jaké můžete čekat výstupy z mediace?
Jako v každém jednání, i při facilitaci jsou klíčové informace. Je tedy důležité umět s informacemi pracovat – třídit je, seřadit a využít. Při facilitovaném jednání přichází účastníci s informacemi, které mají v konkrétní věci k dispozici. Během facilitace pak mají možnost získávat informace nové a na základě dostupných konkrétních informací vytváří návrhy směřující k naplnění cíle. Následně vybírají řešení, na kterém se všichni shodnou. Smyslem je tedy vytvoření řešení k realizaci konkrétního cíle.
V rámci facilitace je také užitečné a do jisté míry nezbytné umět pracovat s emocemi jednotlivých účastníků, protože ať už se facilitovaného jednání účastní kdokoli, vždy jde o lidi.
Cílem facilitace je vést jednoduše a srozumitelně strukturovaný rozhovor ve skupině osob, který směřuje k předem vytyčenému cíli a nalezení reálného řešení tohoto cíle.
ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEK: Mediace má své místo i v trestním řízení: jak funguje?
Mediaci a facilitaci spojuje fakt, že v obou případech jde o strukturované vedení diskuze (rozhovoru). To má svůj užitečný smysl, jehož efektivita je podpořena používáním vhodných komunikačních technik a dovedností.
Chcete si tyto dovednosti a jejich praktické nácviky osvojit? Nenechte si ujít naše praktické kurzy, mezi které patří například kurz Mediace a Základy facilitace.
© JUDr. Radka Medková | všechna práva vyhrazena
ochrana osobních údajů | cookies |obchodní podmínky
Vytvořil MD webdesign - tvoříme obchodně úspěšné weby