NYNÍ v prodeji nová kniha Praktická mediace » zjistěte více
Kurzy mediace od profesionální mediátorky
V rámci mediace může dojít i k oddělenému jednání jednotlivých účastníků. Zajímá vás, o co přesně se jedná, kdy je možné oddělené jednání použít a čím následně taková mediace pokračuje?
Síla mediace tkví v tom, že se strany, které mezi sebou mají nedořešené věci, sejdou a společně hledají řešení situace. Přesto je možné určitou část mediace vést i odděleně.
Oddělené jednání se využívá tam, kde je potřeba mluvit o věcech, o kterých lidé z nějakého důvodu nemohou nebo nechtějí mluvit před tím druhým. Ale zároveň jde o věci, o kterých mediátor potřebuje vědět. Aby se mohl rozhodnout, jak bude mediaci dál vést nebo jestli ji ukončí.
Při mediaci týkající se vypořádání společného jmění manželů v souvislosti s rozvodem došlo k oddělenému jednání. Na tom jedna strana mediátorovi sdělila, že pro ni je mediace pouze způsob, jak oddálit soudní jednání o rozvod manželství.
Protože v současnosti díky rozsudku jiného soudu dostává výživné na manžela a bojí se, že by jí po rozvodu soud žádné výživné na rozvedeného manžela nepřiznal. Mediátor následně mediaci ukončil, protože v takovém případě se úmysl strany neshodoval s etickými principy mediace.
TIP: Láká vás profese mediátora? Chcete se naučit řešit spory efektivní cestou? Zúčastněte se kurzu Výcvik mediace a naučte se vše potřebné.
Kdykoliv, pokud s tím obě (všechny) strany souhlasí. Není možné, aby mediátor rozhodl o tom, že se bude vést oddělené jednání, pokud aspoň jedna ze stran říká, že to nechce. V takovém případě bude mediace dál probíhat za přítomnosti mediátora a obou (všech) stran. Případně můžou mediaci ukončit.
Časově je možné oddělenými jednáními mediaci začít nebo je uskutečnit kdykoliv v průběhu mediačního jednání. Navrhnout tento způsob mediace může jak mediátor, tak kterákoliv ze stran sporu nebo kdokoliv, kdo je jednání přítomen (nejčastěji právní zástupci stran).
Jakmile se strany shodnou, že oddělené jednání absolvují, domluví s nimi mediátor přibližnou dobu, kterou bude potřebovat pro rozhovor s každou z nich. A vysvětlí jim pravidla průběhu takového jednání:
Nakonec se mediátor se stranami domluví, kdo chce s odděleným jednáním začít jako první. A požádá druhou stranu, aby mediační místnost na dohodnutou dobu opustila. Následně se strany vymění.
TIP: Naučte se porozumět tomu, co říkají ostatní a zapracujte na srozumitelnějším vyjadřování. Pomůže vám s tím kurz Mediační jazyk a vyjadřování.
Jakmile se v mediační místnosti sejdou opět všichni, je několik možností, jak pokračovat dál.
Jednou z možností je, že mediátor otevřeně oběma stranám sdělí to, co mu jednotlivě sdělit dovolily a mediace pokračuje s vědomím těchto nových informací.
Druhou možností je, že si strany samy navzájem řeknou, na co si během oddělených jednání přišly. Tato varianta bývá pro strany těžší. Ale přináší menší riziko toho, že mediátor nechtěně řekne víc nebo něco jinak, než bylo se stranou domluveno.
Oddělená jednání většinou jednání posunou hodně vpřed. Na tomto místě je ale důležité říct, že posun vpřed nemusí vždy nutně znamenat posun k dohodě. Myslím, že správně provedená mediace má stranám umožnit uvědomit si, co samy chtějí. A získat všechny potřebné informace od toho druhého tak, aby se mohly svéprávně a plně kompetentně rozhodnout, co dál se svým životem – a konkrétním sporem – udělají.
Zadavatel firemní mediace – ředitel – objednal mediaci mezi dvěma manažerkami. Jeho zadáním bylo „provést mediaci tak, aby se situace uklidnila, spolupráce fungovala a firma mohla dál šlapat“.
Vzhledem k nedůvěře mezi oběma stranami bylo nutné udělat oddělené jednání, během kterého jedna z manažerek přišla na to, že se v přítomnosti druhé kolegyně necítí dobře nejen pracovně, ale ani lidsky. A že nechce dál vynakládat energii na to, aby mezi nimi mohla fungovat bezproblémová spolupráce.
Došlo jí, že pro ni bude jednodušší a přijatelnější pracovní poměr ukončit. To nedlouho po mediaci udělala a asi po dvou letech napsala mediátorovi, že mu děkuje, že jí pomohl otevřít oči a že jediné, čeho lituje je, že nedala výpověď dřív. Zadavatel považuje mediaci za neúspěšnou.
Chcete se naučit úspěšně a efektivně řešit konflikty na pracovišti? Zúčastněte se kurzu mediace a pronikněte do tajů jednotlivých mediačních technik.
© JUDr. Radka Medková | všechna práva vyhrazena
ochrana osobních údajů | cookies |obchodní podmínky
Vytvořil MD webdesign - tvoříme obchodně úspěšné weby