NYNÍ v prodeji nová kniha Praktická mediace » zjistěte více
Kurzy mediace od profesionální mediátorky
Ve své praxi se často setkávám s tím, že lidé chodí k soudu opravdu zbytečně. Většina Čechů bohužel neumí vyjednávat a komunikovat, což se v praxi projevuje 5 situacemi. V tomto článku vám je podrobně popíšu a vysvětlím vám, jak z nich ven.
Od chvíle, kdy jsem začala aktivně vykonávat práci mediátora, jsem začala chápat, proč jsou české soudy tak přetížené. Asi nikdy mě nepřestane fascinovat ta objektivní zbytečnost, se kterou lidé k soudu chodí. Zbytečnost, která má jediný důvod.
Češi neumí komunikovat a vyjednávat (čest výjimkám). Nejčastěji se to projevuje těmito 5 situacemi:
Pojďme se nyní na jednotlivé situace zaměřit podrobně.
ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEK: Konflikty: proč se do nich lidé dostávají a co je důležité pro jejich řešení
Patří k lidské přirozenosti, že podává-li někdo svůj návrh na řešení sporné situace, bude tento návrh odpovídat jeho potřebám a požadavkům a jeho vidění celé věci. Nemusí to nutně znamenat, že chce toho druhého svou představou řešení zesměšnit nebo urazit. Nevyvážený návrh může odrážet i velmi známou a používanou taktiku: „Nastřelím vysoko, abych měl/a z čeho slevovat“.
Jak z toho ven? Ověřte si, jestli to je návrh k jednání, nebo jestli jde skutečně o variantu, o které navrhující strana „vůbec nehodlá diskutovat“. Pokud jde o návrh k jednání – jednejte. Pokud je to prezentováno jako jediná přijatelná varianta, vždycky máte možnost druhé straně říct:
Vždycky mě v těchto situacích zajímá, co nereagující strana čekala, že se stane. Odpověď je stejná: „No, to nevím. Asi že dá nějaký návrh, který budu moci přijmout.“
Takže… dobrý den, pojďme se probudit do reality.
V místnosti, ve které školíme nové mediátory, visí plakát „8 zlatých pravidel komunikace“. Třetí pravidlo zní: Co druhému neřeknu, neví.
Když na svůj návrh nedostanete žádnou reakci, co to pro vás znamená? Řeknete si:
Ať jste odpověděli jakkoliv, věřte, že podle množství klientů v advokátních a mediačních kancelářích to vypadá, že první skupina je dost početná. Nedoporučovala bych tedy sázet na to, že zrovna tahle konkrétní protistrana bude patřit do skupiny číslo dvě.
Jak z toho ven? Pokud vám jde o vyřešení situace, která vás tíží, zkuste na chvíli uspat svoje ego, které vám říká „nevnucuj se“, „neponižuj se“, „nezadávej si“. A napište druhé straně ještě jednou, tentokrát žádost o reakci na váš návrh k jednání.
ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEK: Jak se připravit na vyjednávání
Skoro každý, kdo někdy zažil pocit křivdy, bezmoci nebo frustrace, má potřebu se k situaci, která mu tuto nepříjemnou emoci způsobila, vracet.
Nějakou dobu je to v pořádku. Ale pokud se vám něco takového stane, zeptejte se sami sebe, co byste teď potřebovali, abyste se mohli cítit zase fajn. Možná na to nepřijdete hned, ale v podobných situacích většinou nejde o vteřiny. Nečekejte, že řešení, které bude skvělé pro vás, za vás bude hledat ten druhý.
Život bez konfliktů je krásným snem mnoha lidí. Lidé ale často zaměňují konflikt (= situaci, ve které panuje nejednotnost) za způsob jeho řešení. Pokud někde zmíníte slovo „konflikt“, většinou lidem v hlavě naskočí slova jako boj, křik nebo agrese.
Jenže konflikt je možné řešit i jinak než agresivně – třeba právě vyjednáváním.
A ruku na srdce – kolik konfliktů z lidského života zmizí tím, že je budeme ignorovat? Bohužel to bývá právě opačně. Konflikty mají tendenci hrát hru sněhové koule, která se nabaluje a zvětšuje…
ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEK: Lze absolvovat mediaci souběžně se soudním řízením?
Tady je třeba říct, že advokát pracuje v nejlepším zájmu klienta. Jen ten „zájem klienta“ může mít úplně jiný rozměr, než jak ho vnímá mediátor.
Nedávno se v mé mediační kanceláři sešly v ryze obchodním sporu dvě strany společně se svými advokáty. Klienti se docela rychle dohodli, takže o to překvapivější pro mě byla informace, že se jim ulevilo, protože „spolu už několik měsíců bezúspěšně jednali advokáti“. Advokátka jednoho klienta celou věc nádherně shrnula:
„No, můj klient přišel s tím, co se stalo. Takže já jsem vám, pane kolego, samozřejmě musela napsat výzvu, aby váš klient tomu mému zaplatil požadovanou částku. A vy jste na to samozřejmě musel odpovědět tím, že váš klient s touto částkou nesouhlasí, a naopak žádá, aby mu můj klient zaplatil náhradu škody. To pro nás bylo neakceptovatelné, takže jsme to dali k soudu. Mezitím jsem vám psala, že se o požadované částce dá jednat, ale vy jste už nereagovali, protože jste čekali, jak se k věci postaví soud. A soud, když konečně nařídil jednání, nás poslal sem. A tohle trvalo rok…“
Kolik času svého života chcete darovat soudním jednáním? Kolik času svého života chcete věnovat negativním pocitům pramenícím z neřešených nebo špatně řešených konfliktů?
Naučte se efektivně vést jednotlivé mediační kurzy. Přihlaste se na kurz Výcvik mediace, který vás během pouhých 9 dnů naučí vše podstatné pro vykonávání této profese.
© JUDr. Radka Medková | všechna práva vyhrazena
ochrana osobních údajů | cookies |obchodní podmínky
Vytvořil MD webdesign - tvoříme obchodně úspěšné weby