NYNÍ v prodeji nová kniha Praktická mediace » zjistěte více
Kurzy mediace od profesionální mediátorky
Někteří klienti stále nechápou, jaká jsou pravidla mediace. V praxi se pak mnohdy potýkám se situacemi, kdy klienti tak úplně nerozumí tomu, co vlastně mohou na mediaci očekávat. Pojďme se podrobněji podívat na jeden případ, který se mi nedávno stal.
Přišel mi tuhle e-mail. „Paní doktorko,“ píše v něm paní, která měla domluvený termín mediace, „jen jsem vás chtěla upozornit, že manžel je zdatný manipulátor a bude se vás snažit si naklonit na svou stranu, tak bych byla ráda, kdybyste mohla opravdu držet hranice a vést mediaci nestranně.“
ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEK: Mediace jako nástroj pro řešení konfliktů na pracovišti
Díky tomuto e-mailu jsem dostala několik informací:
V této mediaci šlo pouze o vypořádání SJM, tedy o majetek. Děti byly dospělé a dávno soběstačné, takže téma péče o děti na pořadu dne nebylo vůbec.
Přesto v těchto majetkových záležitostech padaly věty jako:
Na to, že klient používá manipulativní techniky, není potřeba mediátora upozorňovat. On na to přijde velmi rychle sám. Už jen díky tomu, že klient mluví víc o tom druhém než o sobě. Nebo proto, že klient do věcí, které jsou pro mediaci důležité, zatahuje informace, které mají „nenápadně“ ukázat, že ten druhý je ztělesněné zlo.
Jestliže dělíme majetek, je opravdu jedno, jak paní vychází nebo nevychází s kýmkoliv, vlastní matku nevyjímaje. Dělíme majetek, který získali společně během předchozích 25 let – opravdu je tady důležitá informace (a pozor – velmi tajuplně znějící a nekonkrétní informace) o rodinném prostředí, z kterého paní před padesáti lety vzešla? (K té Olince… to je manipulativní kapitola sama pro sebe).
Další věcí je to, že mediátor nerozhoduje! Takže i kdybych propadla osobnímu šarmu tohoto pána a věřila mu vše, co řekl, kdyby moje srdce plesalo nad tím, jak úžasný má vztah se svými rodiči a opovrhovala paní, které nebyl dost jejich původní byt… k čemu by to mně nebo jim bylo? K tomu, abych začala vyvíjet nátlak na paní, aby se přizpůsobila jakémukoliv jeho návrhu na vypořádání majetku?
To je dost neprofesionální, neetické a vlastně neomluvitelné. Pokud by se něco takového přece jen stalo, má paní možnost (a chce se mi napsat MĚLA BY) využít principu dobrovolnosti mediace, a okamžitě odejít.
ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEK: Mediační dohoda – odcházejí klienti vždy s radostí a úlevou?
Osobně pořád nechápu jednu věc. A to, že manipulativní klient prostě nechápe, že svými výroky jednoznačně definuje sebe, ne toho druhého, o kterém mluví. Že to mediátor vidí, slyší. Že je někdo, kdo stojí vně jejich situace. A že mediace není soutěž „Přesvědč mediátora o své pravdě“, ale jednání, které má vést k dohodě jich dvou. Tedy k dohodě, která bude mít důsledky pro jejich život, který s nimi už mediátor sdílet nebude.
A ne, s manipulátorem se většinou nedá domluvit. Ale druhá strana na mediaci může zjistit, že manipulátor své chování nezmění ani na takovémto „formálním“ jednání – a přizpůsobit tomu další svoje kroky.
Někdy je totiž opravdu jediná možnost. Soud. Bohužel.
Pokud byste chtěli vědět, co s výše popsanou situací jako mediátor můžete dělat (a co byste dělat měli,), neváhejte se přihlásit na kurz Manipulace: jak ji rozpoznat a jak se jí bránit.
© JUDr. Radka Medková | všechna práva vyhrazena
ochrana osobních údajů | cookies |obchodní podmínky
Vytvořil MD webdesign - tvoříme obchodně úspěšné weby