NYNÍ v prodeji nová kniha Praktická mediace » zjistěte více
Kurzy mediace od profesionální mediátorky
Uzavření mediační dohody nemusí automaticky znamenat, že strany sporu odejdou spokojené a s úsměvem na tváři. Jak je to možné?
Panuje obecné přesvědčení, že nejlepším výsledkem mediace je dohoda účastníků, která jejich spor ukončí.
Dalo by se tedy očekávat, že dojdou-li klienti k dohodě, uleví se jim. Spadne z nich tíha sporu a budou mediaci vnímat jako prospěšný a užitečný proces, který se jim vyplatil.
Jenže to tak nemusí být, nebo aspoň ne vždycky. Jak je to možné?
ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEK: Jak vybrat kurz mediace
Klienti mají většinou při vstupu do mediace přesnou představu o tom, čeho chtějí dosáhnout a jaký by tedy měl být výsledek jejich mediace. Jejich pohled na věc bývá upevňován několika věcmi: Jednak se jedná o čas, který od okamžiku propuknutí sporu uběhl. V jejich postoji je také utvrzuje okolí, kamarádi a někdy i právní zástupci, kteří je podporují v tom, že právě ten jejich pohled a postoj je ten jediný správný.
V průběhu mediace pak mají klienti možnost slyšet i pohled a argumenty druhé strany. V mnoha případech se během mediace odkryjí skutečné potřeby klientů, které je možné propojit tak, aby skutečně odcházeli s úlevou. Často jsou ale možnosti velmi limitované a klienti postupně přicházejí na to, že to, co na začátku říkali, že chtějí, nedostanou.
V situaci, kdy jsou klienti stále zaseknutí na svých pozicích a nejsou schopní nebo ochotní na situaci nahlédnout i jinou optikou, přichází na řadu technika, která jim nastíní reálné možnosti dalšího řešení jejich kauzy. Téměř vždy se ukáže, že pokud nedojde k dohodě (ať už na mediaci nebo mimo ni), bude jediným možným rozuzlením soudní řízení. V takovém případě zaplatí sporné strany další náklady na soudní poplatky, právní zastoupení, případně znalecké posudky. Soud se navíc může protáhnout na několik let, což strany bude stát i čas a energii.
V okamžiku, kdy jsou vysloveny všechny reálné možnosti řešení konfliktu, mají klienti na výběr:
Někdy prostě může být tím nejlepším řešením to, které je „jen“ nejméně špatné. Nejméně časově, energeticky i finančně náročné.
Jenže s přijetím toho „nejméně špatného“ řešení se někdy člověk špatně vyrovnává, když přišel s vidinou úplně jiného výsledku. Racionálně sice ví (a někdy má i podporu svého právního zástupce), že taková dohoda mu zaručí „okamžitý“ klid a žádné další náklady, ale někdy může potřebovat delší čas na to, aby se s touto situací srovnal emočně. V takovém případě klienti přesto, že došlo k uzavření dohody, mohou mediaci vnímat jako proces, který jim nepomohl.
ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEK: Proč si lidé nerozumí a co je teorie Čtyř uší
Jenže úspěch mediace není pouze v dohodě samotné, ale i v tom, že proces pomohl stranám pochopit a zvážit své pozice, potřeby a reálné možnosti řešení. A vybrat to, které pro ně bude efektivnější z dlouhodobého pohledu.
Takže milí mediátoři, nebuďte překvapení, když klient pracně dojednanou dohodu vztekle podepíše a naštvaně se rozloučí. Pokud jste se předtím ujišťovali, že tato dohoda skutečně odpovídá vůli stran, možná klient jen potřebuje čas, aby se se svým rozhodnutím ztotožnil i pocitově.
ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEK: Proč mediátor v mediaci nehledá vinu
Zajímá vás o mediaci více? Chcete se naučit prakticky používat jednotlivé mediační techniky? Vyberte si z pestré nabídky našich kurzů.
© JUDr. Radka Medková | všechna práva vyhrazena
ochrana osobních údajů | cookies |obchodní podmínky
Vytvořil MD webdesign - tvoříme obchodně úspěšné weby