NYNÍ v prodeji nová kniha Praktická mediace » zjistěte více

Kurzy mediace od profesionální mediátorky

POZOR: Přihlašujte se na ŽIVÝ ONLINE kurz Úvod do mediace » zjistěte více

Mediační dohoda – odcházejí klienti vždy s radostí a úlevou?

Uzavření mediační dohody nemusí automaticky znamenat, že strany sporu odejdou spokojené a s úsměvem na tváři. Jak je to možné? 

Ne vždy je dohoda nejlepším výsledkem mediace

Panuje obecné přesvědčení, že nejlepším výsledkem mediace je dohoda účastníků, která jejich spor ukončí.

Dalo by se tedy očekávat, že dojdou-li klienti k dohodě, uleví se jim. Spadne z nich tíha sporu a budou mediaci vnímat jako prospěšný a užitečný proces, který se jim vyplatil.

Jenže to tak nemusí být, nebo aspoň ne vždycky. Jak je to možné?

ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEK: Jak vybrat kurz mediace

S čím klienti do mediace vstupují

Klienti mají většinou při vstupu do mediace přesnou představu o tom, čeho chtějí dosáhnout a jaký by tedy měl být výsledek jejich mediace. Jejich pohled na věc bývá upevňován několika věcmi: Jednak se jedná o čas, který od okamžiku propuknutí sporu uběhl. V jejich postoji je také utvrzuje okolí, kamarádi a někdy i právní zástupci, kteří je podporují v tom, že právě ten jejich pohled a postoj je ten jediný správný.

V průběhu mediace pak mají klienti možnost slyšet i pohled a argumenty druhé strany. V mnoha případech se během mediace odkryjí skutečné potřeby klientů, které je možné propojit tak, aby skutečně odcházeli s úlevou. Často jsou ale možnosti velmi limitované a klienti postupně přicházejí na to, že to, co na začátku říkali, že chtějí, nedostanou. 

Ustoupit, nebo raději trvat na své pravdě?

V situaci, kdy jsou klienti stále zaseknutí na svých pozicích a nejsou schopní nebo ochotní na situaci nahlédnout i jinou optikou, přichází na řadu technika, která jim nastíní reálné možnosti dalšího řešení jejich kauzy. Téměř vždy se ukáže, že pokud nedojde k dohodě (ať už na mediaci nebo mimo ni), bude jediným možným rozuzlením soudní řízení. V takovém případě zaplatí sporné strany další náklady na soudní poplatky, právní zastoupení, případně znalecké posudky. Soud se navíc může protáhnout na několik let, což strany bude stát i čas a energii. 

V okamžiku, kdy jsou vysloveny všechny reálné možnosti řešení konfliktu, mají klienti na výběr:

  • buď (ze svého pohledu) ustoupí a výměnou za to budou mít klid a vyřešený spor,
  • nebo budou trvat na své pravdě (kterou jim na mediaci nikdo nebere, jen svou pravdu mají obě strany) a zvolí soudní jednání.

Někdy prostě může být tím nejlepším řešením to, které je „jen“ nejméně špatné. Nejméně časově, energeticky i finančně náročné. 

Jenže s přijetím toho „nejméně špatného“ řešení se někdy člověk špatně vyrovnává, když přišel s vidinou úplně jiného výsledku. Racionálně sice ví (a někdy má i podporu svého právního zástupce), že taková dohoda mu zaručí „okamžitý“ klid a žádné další náklady, ale někdy může potřebovat delší čas na to, aby se s touto situací srovnal emočně. V takovém případě klienti přesto, že došlo k uzavření dohody, mohou mediaci vnímat jako proces, který jim nepomohl

ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEK: Proč si lidé nerozumí a co je teorie Čtyř uší

Mediace má širší přesah

Jenže úspěch mediace není pouze v dohodě samotné, ale i v tom, že proces pomohl stranám pochopit a zvážit své pozice, potřeby a reálné možnosti řešení. A vybrat to, které pro ně bude efektivnější z dlouhodobého pohledu. 

Takže milí mediátoři, nebuďte překvapení, když klient pracně dojednanou dohodu vztekle podepíše a naštvaně se rozloučí. Pokud jste se předtím ujišťovali, že tato dohoda skutečně odpovídá vůli stran, možná klient jen potřebuje čas, aby se se svým rozhodnutím ztotožnil i pocitově.

ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEK: Proč mediátor v mediaci nehledá vinu

Zjistěte o mediaci více

Zajímá vás o mediaci více? Chcete se naučit prakticky používat jednotlivé mediační techniky? Vyberte si z pestré nabídky našich kurzů

© JUDr. Radka Medková | všechna práva vyhrazena
ochrana osobních údajů | cookies |obchodní podmínky

Vytvořil MD webdesign - tvoříme obchodně úspěšné weby

Top