NYNÍ v prodeji nová kniha Praktická mediace » zjistěte více
Kurzy mediace od profesionální mediátorky
Zákon o mediaci nabyl účinnosti v září 2012. V českém právním řádu má tedy svoje místo už 12 let. Přesto ale je mediace pro širší veřejnost pojmem buď úplně neznámým, nebo si pod ním představí něco, co s mediací nemusí mít vůbec nic společného.
Na téma „co je mediace“, je možné na internetu najít spoustu článků, které obvykle začínají slovy „Mimosoudní řešení sporů“. Jenže se ukazuje, že za těmito slovy si každý člověk představí něco jiného.
Pojďme na to tedy opačně a ukažme si, co mediací určitě není a co by se tedy na jednání označovaném jako „mediační“, určitě odehrávat nemělo.
Existuje hned několik věcí, které navzdory laickým představám mediaci nejsou a do mediace nepatří. Pojďme si je představit.
Někdy se klienti domnívají, že na mediaci budou potřebovat důkazy, které bude mediátor vyhodnocovat a potom podle síly důkazů rozhodne. I z toho důvodu je pro některé klienty důležité, aby měl mediátor právní vzdělání, případně je pro ně na mediačním jednání důležitá přítomnost jejich právního zástupce.
Mediátor ale nemá v žádném případě suplovat roli soudce. Hodnocení důkazů, svědecké výpovědi nebo posuzování oprávněnosti nároku patří pouze do kompetence soudce, nikoliv mediátora.
Stejně tak do mediace nepatří názory mediátora na to, jak by mohl soud nebo jiný orgán posoudit důkazy nebo jak by mohl asi rozhodnout.
ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEK: Mediační dohoda – odcházejí klienti vždy s radostí a úlevou?
Ani to, kdo v minulosti udělal chybu, v důsledku které poté vznikl konflikt. Jednou ze základních zásad mediace je mediátorova nestrannost, která se projevuje mimo jiné tím, že mediátor nesympatizuje ani s jedním z klientů proti tomu druhému.
Úkolem mediátora je pomáhat oběma klientům pochopit, co a proč se v minulosti odehrálo, aby se pak mohli plně informovaně rozhodnout, co dál. Jaké řešení pro ně bude do budoucna tim nejlepším možným.
Mediátor klientům neposkytuje rady, jak by měli svůj spor vyřešit. Mediátor-začátečník se pozná (kromě jiného) i tak, že už během několika prvních minut mediace „ví“, jaké řešení by bylo pro klienty nejlepší, a v průběhu mediace přemýšlí nad tím, jak to celé vyřešit.
Mediátor, který skutečně poskytuje mediační službu, nejenže netuší, jaké řešení by bylo pro tyto konkrétní klienty v této konkrétní kauze to pravé. Ale navíc se tím v průběhu mediace vůbec netrápí. Místo toho pracuje s klienty tak, aby si na svoje ideální řešení mohli přijít oni sami.
ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEK: Co můžete očekávat od mediace
Představte si klienta, který za mediátorem přijde s požadavkem: „Pomozte mi ho přesvědčit, že mám pravdu, ať udělá to, co chci já“. Takového klienta však mediátor musí odmítnout.
V této souvislosti je vhodné zmínit jednu věc. Sdělení jednoho klienta, že v případě, že nedojde k dohodě, podá žalobu k soudu, není vyhrožováním nebo vydíráním. Ale spíše předestřením dalšího postupu v dané věci.
ČTĚTE TAKÉ ČLÁNEK: Proč si lidé nerozumí a co je teorie Čtyř uší
Mediátor není odborník „přes duši“. Jeho úkolem je pomoci klientům jejich spor pochopit a umožnit jim zvolit si takové řešení, které jim bude dávat smysl. Pokud jsou z konfliktu „lidsky rozbití“ a emočně hluboce zasažení, měli by vyhledat (třeba i paralelně s probíhající mediací) pomoc psychologa, terapeuta nebo třeba i psychiatra.
V případě, že se klienti na mediaci setkají s tím, že mediátor překročí svoji pravomoc a začne zastávat roli, která mu v mediaci nepřísluší, mohou podat stížnost na Ministerstvo spravedlnosti, které nad činností zapsaných mediátorů vykonává dohled.
Jak vidíte, mediátoři by se měli spoustě věcem vyhýbat. Pokud tak neučiní, o mediaci vlastně hovořit nelze. Pokud se chcete o tomto mimosoudním způsobu řešení sporů dozvědět více, nenechte si ujít naše prakticky zaměřené kurzy se srozumitelným výkladem.
© JUDr. Radka Medková | všechna práva vyhrazena
ochrana osobních údajů | cookies |obchodní podmínky
Vytvořil MD webdesign - tvoříme obchodně úspěšné weby